fbpx

blog

Følelsesmæssig intelligens

Ord har magt!

af | jul 4, 2022 | Business

Ord har magt!

Vores ord er ikke bare ord. De ord, vi vælger at bruge, har indflydelse på adfærd og på den effekt, vi ønsker. Ord er ikke tilfældige, og ord har magt. Vi kan påvirke og skabe effekter med de ord, vi vælger at bruge. Vi kan bruge ord med bevidsthed og skabe bevidste effekter.

Som leder bliver der lyttet til de ord, du bruger. Hvis du vil skabe en retning og specifik effekt, skal dine ord være i den retning.

De fleste ledere er dog ikke klar over, hvilken effekt deres ord har, og ofte står de tilbage med en panderynke, når de ikke får den effekt, de ønsker. Samtidig kan vi med god lytteevne, lytte til, hvad medarbejderne har brug for, mangler og har. Vi kan derfor påvirke hinanden positivt og bruge vores ord til at skabe retning og forandring.

Vidste du, at motiverende ord ikke er særlig effektive, når medarbejderne er opgivende? At motiverende ord kan være mere demotiverende, når medarbejderne føler sig magtesløse? Den følelsesmæssige tilstand af håbløshed og opgivelse har brug for den modsatte følelsesmæssige tilstand af håb, vision og retning – ikke motivation. Men hvis du ved, hvordan du bruger håbefulde ord og har en visionær ledelsesstil og kommunikation, vil du modvirke tilstanden af håbløshed og opgivelse.

Motivation modvirker Obligation (den følelsesmæssige tilstand karakteriseret ved at føle, at man burde, er nødt til og skal). Her fungerer den stærke visionære ledelsesstil ikke tilstrækkeligt, hvis medarbejderne er stærkt præget af at skulle, nødt til og bør.

Følelsernes og ordenes psykologi er heldigvis ikke så flygtig og uforståelig, men fungerer i et logisk system. Forståelse af dette system gør det nemt at organisere den mest optimale og effektive ledelsesstil.

Min opfordring er at træne lytteevnerne og blive god til at forstå, hvad du kommunikerer, og hvad andre kommunikerer. Det første skridt er altid at være nysgerrig efter, hvad andre mener med, hvad de siger, så du kan rette dine oversættelser, hvis det er nødvendigt. Det andet trin er at få ens oversættelse bekræftet som værende korrekt og gyldig. Derfra kan man bedre samtale, efterhånden som det fælles grundlag for forståelse skabes. Ord kan udtales på mange måder, med både tonalitet, tryk og hurtighed. Det er dog ikke altid, at den indre oversætter har ret, så før man drager konklusioner, kan dette undersøges. Du vil opleve, at der er væsentligt færre konflikter og misforståelser, hvis vi blot bruger vores lytteevne med bevidsthed og undersøger de ord, vi hører.

0 kommentarer

Logikken i følelser

Logikken i følelser

https://youtu.be/LXrx9kK7SRk Der er logik i dine følelser! Dine følelser er hverken ulogiske eller irrationelle - de følger et system. Vores følelser og emotioner er meget intelligente. De er vores feedback system, der hele tiden fortæller os, som det vi gør er godt...

Jeg er IKKE sur!

Jeg er IKKE sur!

En stor del af følelsesmæssig intelligens handler om at kende forskel på følelser og deres nuancer. For mange mennesker er oplevelsen af at være vred, sur eller irriteret den samme. De ser og mærker det på andre og i sig selv. De ser en farve i stedet for nuancer, og...

Translate »